URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 22 AUGUST 2017
Ediția tipărită
Părerea noastră
Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Când nu mai au argumente, adversarii primarului îl acuză că e un biet ţăran de la Birtin. De curând, Bolojan a anunţat că vrea să asaneze centrul oraşului de dughene, de magazine second hand şi de spaţii părăginite de ani buni. Reacţia a fost dură din partea inamicilor, semn că nu sunt altceva decât nişte peizani neintegraţi.
Zic şi eu
Adrian Cris
Dincolo de perdeaua de fum, problema există şi se agravează zi de zi. Lipsa autostrăzilor şi îmbătrânirea infrastructurii feroviare fac ca România să bată, efectiv, pasul pe loc. Deşi e la mintea cocoşului că reţeaua de autostrăzi şi cea de cale ferată sunt pentru economie la fel de vitale ca arterele sanguine pentru organismul uman, cei puşi să le îngrijească şi dezvolte nu mişcă un deget în acest sens.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Faţă de prima ediţie, când am stat înghesuiţi pe scaune de plastic lângă statuia din Parcul 1 Decembrie, Caravana Next de anul acesta a fost o întâmplare mult mai plăcută. Parcul Cetăţii e foarte potrivit pentru proiecţii în aer liber: eşti în centrul oraşului, dar nu e nici gălăgie, nici poluare, nu deranjezi pe nimeni, nu te deranjează nimeni şi, parcă, iarba verde te face să simţi că eşti plecat din oraş.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu transformarea Pieței Unirii într-o zonă preponderent pietonală?




De stiut
Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Prin Decizia nr. 369 din 30 mai 2017, care a fost publicată în Monitorul Oficial în 20 iulie 2017, Curtea Constituţională a stabilit că pot fi atacate cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie toate hotărârile pronunţate în apel în litigiile evaluabile în bani, indiferent dacă acestea sunt pronunţate de către curţi de apel sau de către tribunale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Căpuşele sunt vectorii unor boli grave, dar de cele mai multe ori reacţia locală produsă de muşcătură se limitează la o simplă roşeaţă cu senzaţie de mâncărime care dispare în decurs de câteva zile în lipsa suprainfecţiei bacteriene. În condiţiile neîndepărtării la timp a căpuşei, se poate ajunge la paralizie respiratorie şi deces (rata mortalităţii este de circa 10%, majoritatea deceselor producându-se la copii).
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Studiu extrem de controversat, apărut în această lună: Oameni de ştiinţă din SUA au prelevat celule de piele de la bolnavi de schizofrenie şi le-au injectat în creierul unor şoareci. În mod surprinzător, şoarecii care au primit celule de la pacienţii cu schizofrenie au început să manifeste simptome similare cu boala în cauză: somn deranjat, teamă faţă de străini, anxietate ridicată, efort în a reţine lucrurile nou-învăţate şi alte asemenea caracteristici.
10 August 2017, 19:51

Lupta pentru trotuare: Pentru că o parte din pistele pentru ciclişti sunt trasate pe trotuare, aceştia şi pietonii se "încalecă" unii pe alţii

Lupta pentru trotuare: Pentru că o parte din pistele pentru ciclişti sunt trasate pe trotuare, aceştia şi pietonii se 'încalecă' unii pe alţii LA COMUN. În zone neprevăzute cu piste dedicate lor, bicicliştii nu au decât să slalomeze printre pietoni. Desigur, bunul-simţ ar trebui să-i îndemne să pedaleze mai cu grijă, ceea ce, după cum reclamă mulţi trecători, adesea nu se întâmplă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Fie că sunt pietoni, fie că străbat oraşul pe biciclete, orădenii îşi dau seama că străzile şi trotuarele urbei sunt prea înguste, aşa că primii pot fi văzuţi pe pistele de ciclism, de altfel multe trasate pe trotuare, iar ceilalţi strecurându-se printre pedeştri.

Ideal ar fi ca oraşul să aibă mai mulţi kilometri de piste pentru ciclişti, obiectiv la care autorităţile lucrează, dar într-un ritm inevitabil lent. Până vor reuşi, n-ar strica să se respecte toţi orădenii, indiferent cum aleg să se deplaseze...

Hartă pentru două roţi

Ca orice oraş european care vrea să fie cât mai ecologic, Oradea încurajează mersul pe două roţi. În ultimii şase ani, administraţia locală a amenajat mai multe piste, cu fonduri europene şi cu bani din bugetul local, astfel că în prezent Oradea are aproape 30 de kilometri de "culoare" dedicate bicicliştilor, a căror hartă (foto) este disponibilă pe site-ul Primăriei.

Cea mai lungă pistă leagă oraşul de localitatea Berettyóújfalu din Ungaria. Pe teritoriul Oradiei, pista vine pe Calea Borşului, continuă pe Bulevardul Dacia, coboară pe trotuare pe Bulevardul Decebal, apoi urcă pe malul drept al Crişului până în centru. Aceeaşi pistă mai are două tronsoane: unul în Rogerius, pe traseul strada Podului - Bulevardul Ştefan cel Mare - Lacul Roşu - Parcul Mihai Viteazul - Bulevardul Dacia, şi altul care parcurge trotuarele pe străzile Oneştilor şi Calea Aradului, străbate Parcul Padiş, ajunge pe malul Peţei şi se termină în vecinătatea magazinului Praktiker. Alte piste, mai scurte, sunt pe malul stâng al Crişului, între podurile Densuşianu şi Decebal, pe străzile Nufărului, Armatei Române, Universităţii şi Horea.

Cap în cap

Pentru că multe din piste au fost trasate pe trotuare, ca de altfel în multe oraşe europene, o plimbare pe două roţi poate fi şi un motiv de ceartă. Orădenii nu au deprins încă obiceiul de a nu se plimba peste pistele trasate, ba adesea nici nu le observă, vopseaua care le marchează fiind pe alocuri ştearsă.

"Pe podul Sovata, de exemplu, prevăzut cu piste pe trotuar, lumea se plimbă în voie. Nici măcar mamele cu copii mici nu sunt atente la biciclişti, iar dacă le spui ceva tot ele sunt deranjate", reclamă un biciclist. O asemenea atitudine îi descurajează pe mulţi dintre cei care ar pedala prin oraş, conştienţi că pe şosele nu au loc de maşini, iar pe trotuare de pietoni...

De cealaltă parte, tot pe bună dreptate, şi pietonii se plâng de comportamentul bicicliştilor, care bagă viteză prin parcuri şi prin alte zone pietonale, fără să le pese că ar putea lovi un copil. "Bicicliştii fac pe şmecherii, te dărâmă chiar dacă tu mergi liniştit pe trotuar", s-a plâns o femeie pe grupul de Facebook "Oradea suntem noi". În asentimentul ei sunt mulţi alţi orădeni, care spun că nu o dată au văzut biciclişti făcând slalom printre pietoni.

Învăţaţi copiii!

Mircea Crăciun, fondatorul Asociației Probikers"Adevărul este că în Oradea mai au multe de învăţat şi bicicliştii, şi pietonii. În primul rând să se respecte reciproc", recunoaşte unul din fondatorii Asociaţiei Probikers, Mircea Crăciun (foto).

Biciclist experimentat, care a pedalat şi prin străinătate, unde pistele de biciclete sunt de obicei delimitate cu benzi de cauciuc, ba chiar acoperite cu vopsea roşie, ca să fie cât mai vizibile, Crăciun spune că soluţiile pentru aceste şicane ţin de Primărie, dar şi de ciclişti şi pietoni deopotrivă. "Avem nevoie de piste bine făcute, dar şi de educaţie. De mici, copiii trebuie învăţaţi cum să meargă cu bicicleta prin oraş şi cum să evite să se plimbe pe piste dacă sunt pietoni", zice orădeanul.

La mai mare!

Anca Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei OradeaAutorităţile locale promit că au problema în atenţie. "Primăria îşi doreşte să mărească numărul kilometrilor de piste pentru biciclişti. În prezent se lucrează la încă o pistă pe strada Codrilor, care va fi legată de cea existentă în Parcul Brătianu şi va continua până la Podul Prezan", spune purtătorul de cuvânt al Primăriei, Anca Grama (foto).

Totodată, la finalul acestei luni, Asociaţia Zona Metropolitană Oradea va depune spre finanţare europeană un proiect ce prevede construirea a 25 kilometri de piste în Oradea şi în comunele Oşorhei, Sânmartin şi Sântandrei. Aşadar, mai rămâne ca orădenii, indiferent că sunt pietoni sau biciclişti, să descopere că toţi trebuie să aibă loc pe străzi...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
conter
FOTO BIHOREANUL
  • Poliţia Bihor are radar - pistol, care 'miroase' vitezomanii de la 1200 de metri chiar și noaptea (FOTO / VIDEO)
  • 'În această seară vorbim despre un vis': Mihai Neamţu a lansat 'Fenomenul Trump' la Primăria Oradea (FOTO)
  • Valea Ierului, la Oradea: Prima zi a Carnavalului Florilor a adus meşteri şi comercianţi unguri în centrul oraşului (FOTO/VIDEO)
  • Mai avem nevoie şi de iarbă! Lucrările la pista de alergare din parcul Brătianu distrug zone verzi (FOTO)
  • Turist cu piciorul fracturat, salvat de la Cetăţile Ponorului, după o intervenţie de 5 ore (FOTO)
  • Madrugada Concept a deschis cel mai modern showroom de tâmplărie PVC şi aluminiu, pe Calea Aradului nr. 4 (FOTO)
  • Noi 'angajaţi' la Jandarmeria Bihor: doi căţei rottweiler vor însoţi jandarmii în misiuni (FOTO/VIDEO)
  • Zoo s-a sălbăticit! Extinsă şi refăcută din temelii acum 4 ani, Grădina Zoologică din Oradea s-a degradat sub ochii celor plătiţi s-o îngrijească (FOTO)
  • Un nou accident la intersecţia bulevardului Magheru cu Parcul Traian din Oradea: Un Audi a intrat în plin într-un Peugeot (FOTO)
  • Drumul spre o casă: Drama familiei care locuia sub Podul Prezan sensibilizează autoritățile şi câţiva binevoitori (FOTO)
TIMP LIBER
Timp liber
CURS VALUTAR
  • 1 USD = 3.9079 RON
  • 1 EUR = 4.5881 RON
  • 1 HUF = 0.0151 RON