URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Mai 2017, 17:12

Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-a născut Bulevardul Dacia

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1920. Drum nou pentru o graniţă nouă

Zona de vest a Oradiei a cunoscut o dezvoltare notabilă în perioada interbelică. La începutul secolului XX, perimetrul cuprins între complexul Palatului Baroc şi calea ferată ce duce către Arad era ocupat de străzi micuţe, cu case având curţi în faţă. Vreme îndelungată, cartierele din jurul fostului cimitir Olosig nu aveau niciun fel de utilităţi publice, iar facilităţile de transport aproape inexistente îi menţineau pe locuitori izolaţi faţă de restul oraşului.

În anii ’20-’30, odată cu extinderea zonei de case către vestul oraşului, a început delimitarea unui nou drum, azi Bulevardul Dacia. Până atunci, se putea ajunge spre frontieră numai prin satul Episcopia. Într-o primă fază, noua arteră străbătea o parte a curţilor, nu ieşea în afara oraşului şi purta numele strada Vasile Stroescu. Prin 1930, strada ajungea până la "grădinile bulgarilor", cum erau cunoscute terenurile agricole din preajma actualei străzi Transilvaniei.

Începând din 1942, artera face legătura directă între oraş şi comuna Borş. La începutul perioadei comuniste, drumul a fost asfaltat.

2017. "Coloana vertebrală" din Rogerius

Pe parcursul anilor ’60, zona din proximitatea noii artere a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă. Segmentul aflat la vest de calea ferată, denumit Şoseaua Borşului, a fost socotit ideal pentru realizarea unei platforme industriale.

Partea cealaltă, dinspre oraş, a început să fie amenajată cu blocuri pentru muncitorii noilor întreprinderi. În perioada comunistă, această stradă a preluat numele 6 Martie, amintind că în această zi, în 1945, se instalase în România cel dintâi guvern comunist.

"Poartă de intrare" dinspre Occident, artera trebuia să arate monumental, astfel că a fost concepută ca un bulevard flancat de clădiri înalte, aşa că toate casele, majoritatea de proastă calitate, au fost demolate. Şoseaua 6 Martie era locul pe unde vehiculul prezidenţial al lui Nicolae Ceauşescu defila în timpul "vizitelor de lucru". După 1989, denumirea a fost schimbată în Bulevardul Dacia.

Nu au urmat modificări semnificative, decât din punct de vedere estetic, cu înfiinţarea unui scuar central, iar bulevardul este şi în prezent canal principal de trafic pentru cartierul Rogerius.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
...mda
...chiar ca esti scortos. Adica si cei de la Celestica si toate "industria ingramadita" intre oras si granita e naspa. Dute ma, a fost industria care nea ridicat unde am fost inainte de 90 si, le-a permis rondiurilor de acum sa fure de 27 de ani. Vai de capu tau. Cine p... te plateste ca vad ca ai limba aspra.
Postat 30 Mai 2017, 00:06 de FLORIN64
!
Totul a fost o prosteala caci a ingramadi toata industria intre oras si granite s-a dovedit un esec. Si pe vremea lui Ceasca iar acum mai abitir lipseste forta de munca, ea trebuind a fi colectata doar dinspre interior cu cheltuieli de transport si timp de transport mare. cat despre blocuri... la sosea e varuit gardu dar in spate o mizerie de inghesuiala fara noima, nici televizor n'ai nevoie te uiti doar pe geam si ai programe diverse la apartamentele din jur
Postat 29 Mai 2017, 15:22 de scortosul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON