URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Pistă cu "găuri": Aeroportul Oradea ar putea fi "taxat" cu 10 milioane lei de firmele care au construit noua pistă

Pistă cu 'găuri': Aeroportul Oradea ar putea fi 'taxat' cu 10 milioane lei de firmele care au construit noua pistă AFARĂ-I VOPSIT GARDUL... Prezentată ca o investiţie spectaculoasă, care a mers strună, amenajarea noii piste a Aeroportului orădean n-a fost deloc uşoară, constructorii imputând beneficiarului că prin haosul generat i-a provocat daune de ordinul milioanelor de euro
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu veselie, highidişi şi tunuri de apă. Aşa au fost inaugurate în această primăvară, după ani de aşteptare, zborurile internaţionale de linie pe noua pistă a Aeroportului din Oradea.

Pentru acesta se anunţă, însă, vremuri grele. Autorităţile trebuie să se asigure să noile zboruri vor avea clienţi, ceea ce n-au reuşit în cazul destinaţiei Torino, desfiinţată rapid, şi să evite plata unor despăgubiri mai mari decât bugetul Aeroportului pe un an întreg...

Cancelled!

Din martie, în oferta Aeroportului Internaţional Oradea au intrat zboruri spre Barcelona-Girona şi Milano-Bergamo operate de Ryanair, care va lansa în toamnă şi rutele Londra-Stansted, Eindhoven (Olanda) şi Memmingen (Germania), precum şi pe ruta Torino, cu posibilitate de prelungire spre Roma, Napoli şi Catania, operate de compania românească Blue Air.

Pasztor Sandor, președintele Consiliului Județean BihorDeşi preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor (foto), şi directorul general al Aeroportului, Gheorghe Paşc, au susţinut că inaugurarea noilor curse nu este suficientă, fiind nevoie de clienţi pentru menţinerea lor, acest lucru nu s-a întâmplat în toate cazurile. După doar o lună, Blue Air a anunţat sec, fără explicaţii, că renunţă, cel puţin pe perioada estivală, la zborurile spre Torino, care nu au avut nici pe departe acelaşi succes precum cele spre Milano sau Barcelona ale Ryanair.

Pásztor s-a arătat surprins şi nemulţumit, declarând că decizia a fost luată fără consultarea CJ şi Aeroportului: "După doar patru curse s-au pronunţat că nu merge. Pot considera că au pornit cursa doar de dragul că au promis, nu să şi meargă. Altfel eu cred că funcţiona".

Explicaţii… şi nu prea

La rându-le, nici autorităţile nu au explicat situaţia bihorenilor, care pe bună dreptate se întreabă cât de stabile sunt zborurile internaţionale în condiţiile în care operatorii le pot opri, după cum se vede, oricând.

Întrebaţi de BIHOREANUL ce măsuri au luat pentru ca asemenea situaţii să nu se repete, reprezentanţii CJ au dat un răspuns nelămuritor. "Contractele de operare, fiind comerciale, sunt confidenţiale. Fără consimţământul scris al semnatarilor, nu putem oferi detalii din aceste documente", au transmis oficialii CJ, reiterând că pentru a atrage operatori Aeroportul aplică aşa numita schemă "ex-ante", prin care oferă reduceri la tarifele aeroportuare pentru zborurile spre destinaţii noi, cum a fost şi cazul celor de Torino, astfel încât presiunea financiară pe operatori să fie mai mică.

"Este o situaţie atipică ca un operator să anunţe închiderea unei linii noi după doar câteva curse", au menţionat reprezentanţii CJ, sugerând că Blue Air îşi greşise socotelile.

Fără aripi

În ce priveşte promovarea curselor, pe lângă cea obişnuită pe care şi-o asigură companiile aeriene, aceasta se face, dar "domol". Până acum, ofertele de zboruri interne şi externe au fost popularizate la târgurile de turism din Bucureşti, Iaşi, Debreţin, Budapesta şi Milano. "Dintre companii, doar Ryanair a participat la cofinanţarea unora dintre evenimentele de promovare", spun autorităţile, cea mai mare companie aeriană din Europa fiind interesată, deci, să prindă "rădăcini" la Oradea.

Deşi este evidentă nevoia unei promovări serioase în ţară şi străinătate, bugetul alocat în acest sens se dovedeşte nesemnificativ. Agenţia de Management a Destinaţiei, din subordinea CJ, a primit doar 12.000 lei pentru promovarea turistică a judeţului în general, iar Aeroportul şi-a rezervat doar 37.000 lei pentru mediatizarea zborurilor, prin "realizare de pliante în limba engleză şi distribuirea acestora la târgul de turism din Milano (n.r. - din aprilie), parteneriate cu agenţiile de turism din Oradea pentru crearea pe site-ul Aeroportului a unei platforme de promovare reciprocă, împărţirea de pliante prin oraş şi judeţ, roll-up-uri de prezentare a destinaţiilor". Este evident că o strategie coerentă, de impact, lipseşte în acest moment...

Proces de milioane

Gheorghe Pașc, directorul Aeroportului din OradeaMenţinerea rutelor noi nu e singura bătaie de cap a reprezentanţilor Aeroportului. "Am dărâmat un mit, am demonstrat că şi în România se poate executa impecabil, la timp şi fără cheltuieli suplimentare un proiect cu fonduri europene", spunea, în noiembrie 2015, directorul Gheorghe Paşc (foto), despre construcţia şi extinderea noii piste a Aeroportului.

Bihorenii au aflat că n-a fost chiar aşa abia luna aceasta, când consilierii judeţeni au aprobat ca Aeroportul să angajeze avocaţi într-un proces-surpriză, iniţiat de asocierea firmelor austriece şi din Bucureşti care au construit pista: PORR Construct, Teerag, Asdag & Col Air Trading. Acestea pretind despăbugiri de 8,2 milioane lei plus TVA şi dobânzi penalizatoare, deci mai mult de 10% din valoarea totală a investiţiei, care s-a ridicat la 79,9 milioane lei.

În timp ce, în faţa aleşilor judeţeni, Gheorghe Paşc a susţinut că Aeroportul nu este vinovat de nimic, BIHOREANUL a aflat, parcugând cererea de chemare în judecată de la Tribunalul Bihor, că antreprenorii au motive numeroase şi serioase pentru care au apelat la justiţie...

Întârzieri "inutile"

Pe scurt, constructorii acuză reprezentanţii Aeroportului că nu s-au asigurat asupra faptului că proiectantul general (Search Corporation) şi firma care a asigurat dirigenţia de şantier (Dan Nistor, firma Kappa A&E) îşi fac treaba cum trebuie, astfel încât pe parcursul lucrărilor s-ar fi creat haos. Or, potrivit clauzelor contractuale şi legilor româneşti, greşelile proiectanţilor şi ale dirigintelui de şantier sunt imputabile beneficiarului, în acest caz Aeroportul.

Concret, zic austriecii de la PORR Construct, utilajele le-au stat degeaba patru luni (februarie-iunie 2015), fiindcă dirigintele de şantier a întârziat "inutil" aprobarea soluţiei-standard propuse de constructor pentru îmbunătăţirea unei porţiuni de teren din zona platformei de îmbarcare-debarcare şi a căii de rulare Bravo. De fapt, acesta a respins soluţia propusă doar pentru a o aproba mai târziu, după ce PORR Construct a fost pus să facă nu unul, ci două tronsoane experimentale. "Au fost patru luni de întârziere/de staţionare a utilajelor, echipamentelor şi personalului care au dus la eforturi substanţiale de accelerare a execuţiei lucrărilor pentru respectarea perioadei stabilite prin contract", subliniază antreprenorii.

Bătălie în instanţă

Totodată, reprezentanţii PORR spun că pe parcursul execuţiei au constatat lipsa unor "desene şi planşe" esenţiale din proiect, pe care le-au primit cu întârziere de o lună şi jumătate. Reclamantul mai arată că, tot din cauza unor neconformităţi în documentele tehnice, Inspectoratul în Construcţii a sistat lucrările, reluate abia după o lună, când au fost completată documentaţia.

La calcularea despăgubirilor pretinse, PORR a adunat zilele suplimentare în care a trebuit să ţină utilaje în şantier, costul chiriei acestora, precum şi efortul de accelerare a execuţiei lucrărilor astfel încât să se încadreze în termenul de finalizare a investiţiei. Deşi firma a sesizat încă din 2015 conducerea Aeroportului cu privire la aceste probleme, şi nu o dată, ci în mai multe rânduri, cerând plata unor penalităţi, aceasta i-a respins revendicările, astfel că austriecii s-au adresat justiţiei.

Întrebat de BIHOREANUL, săptămâna trecută, dacă are contraargumente la cele ale constructorilor, directorul general al Aeroportului, Gheorghe Paşc, a spus că se abţine: "Nu e bine să le prezentăm înainte de proces". Cum primul termen de judecată e stabilit pentru miercuri, 24 mai, va trebui s-o facă în curând şi musai convingător, căci altfel, după ce abia a prins elan, Aeroportul ar putea cunoaşte un picaj de milioane...


CU "TRANSFERO"
Spre Anglia şi Germania

În afară de "răposata" cursă de Torino, zborurile de la Oradea par să aibă, deocamdată, clienţi. De altfel, datorită solicitărilor, compania Ryanair a decis recent să devanseze cu două luni, pentru începutul lunii septembrie, inaugurarea rutelor Londra (Stansted) şi Memmingen (Germania), biletele având preţuri promoţionale şi fiind la mare căutare.

Pentru a le facilita posibililor pasageri accesul la Aeroportul Oradea şi a mări, astfel, numărul acestora, autorităţile vor lansa săptămâna aceasta, împreună cu agenţia Alis Holidays, şi un serviciu de transport, numit "Transfero", care să aducă clienţii interesaţi din Cluj, Arad, Satu-Mare şi Zalău.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
....precum untdelemnul deasupra apei
Incet, incet, aflam despre nazbatiile petrecute pe vremea cand judetul era la mana lui popa ciordel&gasca! Astept sa iasa la iveala si magariile facute de alt penal de soi.
Postat 24 Mai 2017, 08:50 de pinonel
in curand
"profsionistii" din CJ vor pune pe butuci aeroportul, auzi promovare de 12000RON, si posterele cu brad pit-ul CJ alias pasztor ar costa mai mult. dar ei sunt preocupati doar de numirea politrucilor in diverse functi si de angajari pentru clientela de partid.
Postat 24 Mai 2017, 08:27 de Traian
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON